Film och Skulptur, baserat på möten med byn Lifta/Fredens Oas

Det finns ett frö av hopp”, säger Felice Hapetzeder, konstnär.
Konstnär Felice Hapetzeder fick i uppdrag att hålla workshops i Israel 2014.
Tanken var att hålla workshops för både israeler och palestinier, men det var omöjligt att göra det samtidigt p.g.a kriget (Operation Protective Edge).
Felice Hapetzeder berättade hur man möttes på stränder och i offentliga miljöer.
Hur grönklädda ungdomar försvann mot gränsen från Tel Aviv och hur de äldre blev kvar.
Felice återvände 2018 för att finna ett frö av hopp och mötte två personer, som engagerar sig extra mycket.
Den ena är professor i judendom och den andre är manlig förskollärare och borgmästare i den by, där han bor i Israel.
Idag finns en skola för både israeliska och palestinska barn i den s.k Fredens Oas.
Vi fick se hur arbetet med att bygga byn fortskred i ett video-verk, ”Constructing Peace)”.
Felice Hapetzeder, som fått frågan om var han fått sitt namn ifrån, har både italienskt och österrikiskt påbrå.
Felice läste en annons om Ifö Center i KROs medlemsblad = KonstnärernasRiksOrganisation och gav förslag på ”Collaborating Piece”.
Teresa Holmberg är en drivande kraft för Ifö Center och ”spindeln i nätet” tillsammans med sin sambo Jonatan. De har ett mycket stort kontaktnät och på så sätt fick Felice även kontakt med Gunsan Ekholm och
Magnus Ny.

”Collaborating Piece”: skulpterade porträtt fångade av filmprojektorns ljus”.

”Collaborating Piece” består av olika samarbeten, delvis i workshops, där deltagarna fått skulptera ett självporträtt. På det sättet finns just den personen med i utställningen.
Nästa tillfälle att kunna delta under Bästa Biennalen är den 25 och 26 oktober.
Felice har startat fyra konstföreningar i fyra förskolor i Stockholm. Marit Lindberg, konstnär från Malmö besökte utställningen, som arbetskamrat till Felice.
Tillsammans skapade Felice och Marit Lindberg en ”Klinik” av flera konstnärer, som bar på ett konstnärligt problem. De var fyra stycken och tillsammans försökte de skapa nya infallsvinklar och ny energi. Lösningen av problemen: Någon annan fick klippa fram slutversionen av videon. Alla fyra konstnärerna arbetade med video som konstform.
Det här gjorde man i Skåne, Stockholm, Oslo och Århus, Konstakademin och galleriet Rum 46.
Ur den processen föddes samarbete med IASPIS = International Artists Studio Program In Sweden samt ett samarbete med NKF = Nordiska KonstnärsFörbundet. Projektet döptes till Carousell.
När Felice flyttade till Upplands-Bro, ville han lära känna platsen och startade en konstförening i Samtidskonst i Bro. Hur olika konstnärer uppfattade och såg på Bro som samhälle. Felice samlade tio stycken ungdomar 14-15 år, som höll till på en fotbollsplan.
Där snickrade och målade man med hjälp av ideella krafter som var 30 plus.
Snart kommer det några italienska lärare och besöker Konstföreningarna i förskolorna.
Det blir ett permanent videoverk på sjukhuset i Gävle.
Sedan blir det flera andra experiment om samtiden i Toscana i Grosseto, på Kungsholmen och Husby/Vårberg.
Marit Lindberg ska filma i Krakow och ställa upp i gallerier och mycket mer.
Det blir flera workshops i Bromölla, där varje person måste anmäla sig till  24-26 oktober.
Då jobbar Felice Hapetzeder dels med skolklasser och har en öppen dag för allmänheten.
Allt integreras i utställningen, som handlar om inkludering och tillgänglighet.

Text & Foto: Karin Mattsson-Coll