Lyckoslanten – nittioåring i ny kostym

Bromölla
Tidningen Lyckoslanten har i decennier inspirerat barn i grundskolan till kunskap om pengar och sparande. Inför tidningens 90-årsdag moderniseras tidningen och blir mer underhållande och interaktiv. Samtidigt blir den ett enklare och tydligare stöd för lärarna i undervisningen.

– Vi vet att barn och ungdomar har ett stort behov av att lära sig mer om pengars värde och hur man får dem att räcka. Lyckoslanten ger den kunskapen på ett lustfullt sätt, vilket är viktigt i det konsumtionssamhälle vi lever i, säger Arturo Arques, chefredaktör för Lyckoslanten och Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Undersökningar visar att Lyckoslanten fyller en viktig funktion för både elever och lärare i landets skolor. Med den omgjorda tidningen vill Swedbank och Sparbankerna ytterligare stärka den funktionen och nya Lyckoslanten har fått både en tydligare inriktning samt koppling till läroplanen – allt med syfte att inspirera till läsning och ökad användning i undervisningen.
Den omgjorda tidningen har också större fokus på interaktion med barnen, som själva producerar delar av innehållet. Bland annat medverkar, Stina Thorsell, 10 år och Isak Zubcevic, 10 år, knattereportrar för tidningen, liksom Donya Absi – Sveriges yngsta mästerkock 2015. Skolklasser har också möjlighet att som gästskribenter producera ett uppslag i tidningen.

– Jag tycker att det är jättebra att vi barn får vara med och göra tidningen eftersom det är barn som läser den. Barn tänker ganska lika och vuxna vet kanske inte vad vi vill läsa om, säger Stina Thorsell.

Lyckoslanten är en av Sveriges äldsta och mest spridda tidningar för barn. Den trycks i 350 000 exemplar och skickas kostnadsfritt till alla landet grundskolor, årskurs 4-6. I varje nummer bifogas en lärarhandledning med förslag på hur tidningen kan användas i undervisningen. Årets första nummer kommer i mitten av mars och kommande nummer i maj, september och november.

Text: Petra Horning
Bild: Swedbank och Sparbankerna