Föreläsare och inspiratör Micke Gunnarsson på Barnatro har ordet

Micke Gunnarsson ägnar mycket tid till att föreläsa för människor som jobbar med barn och unga som målgrupp eller har intresse för dom, men även för barn och ungdomar direkt. Foto: Cecilia Jägenmark.

Livsstil
Micke Gunnarsson, en kreativ och glad tre-barns pappa och livspartner till sin fru Jenny, som han beskriver sig själv.

Sina dagar fyller han genom att resa runt och föreläsa för människor som jobbar med barn och unga som målgrupp, eller har intresse för dom, men även direkt till barn och ungdomar.

Han har bland annat haft föreläsningar i Karlshamn, Sölvesborg, Olofström och Bromölla. Framöver väntar en miniturné med Lou Rossling. När dom senast besökte Ronneby kom 500 personer!

Tanken är att han vill inspirera och locka till eftertanke som kan stärka relationen till våra barn. Hur kan vi stötta våra barns utveckling av självkänsla och självförtroende? Hur påverkar den digitala utvecklingen skolan och våra liv i allmänhet? Hur kan vi tänka då dagens jobb antagligen inte längre finns då våra barn blivit vuxna?

Förutom detta skriver Micke böcker och på sociala medier, utvecklar olika projekt med fokus på entreprenörsskap genom sin drömplattform Barnatro AB. Innan jul släpper han en ny bok till ungdomar och finns då att köpa i hela Blekinge.

– Jag har en orubblig tro att det finns en potentiell Einstein i varenda unge, det gäller bara att hitta hen, sticker Micke in.

Hur ser du på barns användande av sociala medier?

– Med spänning! Hela deras sätt att växa upp som digitala kommer att påverka vår värld mer än vi tror. Jag tycker det är viktigt att vi inte stryper barns tillgång till att vara sociala och få träna på att vara detta. Det är viktigt att de tidigt skapar sina nätverk och lär sig hur detta funkar. Sedan måste barn ha vårt stöd på resan, men hellre guide än polis.

kommunikation under en föreläsning. Foto: Pressbild

Vi vuxna har erfarenhet kring just det sociala samspelet i den ”fysiska” världen och här har vi nog inte så stora problem att stötta unga. Men när det gäller den digitala världen, verkar vi plötsligt snarare motarbeta barnen. Detta beror antagligen på att vi själva saknar erfarenhet och att barnen plötsligt är där före oss. Och då tänker jag att det är som allt annat, erfarenhet måste erfaras. Så vi vuxna måste intressera oss. Både digitalt och analogt.

Hur kan vi vuxna lära oss av barnens kunskaper om sociala medier?

– Genom att vara nyfikna! Genom att samtala med våra barn. Vi måste vara intresserade av att vara där barnen är eller i alla fall försöka förstå. När jag var barn visste mina föräldrar vart fritidsgården låg, om någon jobbade där, när det stängde…osv. Detta borde vara lika naturligt för oss vuxna idag när fritidsgården finns i Minecraft, Periscope eller CS:GO. Sedan hade jag inte gillat om farsan hade stövlat in och dansat loss på minidiscot och försökt vara gubbcool! Skrattar Micke.

Vad tror du är största skillnaden mellan att växa upp i dagens digitala samhälle, om man jämför med uppväxten av din generation?

– Jag tror en utmaning faktiskt är att som ung bli förstådd av oss vuxna! Självklart förstod inte min pappa allt jag gjorde men jag tror klyftan på ett sätt har ökat idag. Vi vuxna är dåliga säljare när det kommer till ”Framtiden” för våra barn. Jag tror också att stressen är större. Allt går i ett och vi vuxna är inte sämre vi med att fylla på. Samtidigt så är ju möjligheterna mycket större idag. Med hjälp av tekniken kommer vi åt saker vi aldrig kunde tidigare. Allt är tillgängligt och allt delas. Jag önskar ibland att jag fick födas idag!

Hur ser det ut digitalt i svenska skolor idag enligt dig?

– Olika, väldigt olika! Och detta är ett problem. Barnen får väldigt olika förutsättningar till att utvecklas digitalt. Och detta kan skilja från klassrum till klassrum inte bara mellan kommuner och skolor. Annars generellt så är vi på god väg, i alla fall med att fylla på skolorna med teknik. Detta är iofs den enkla delen, den svåra kommer sedan.

Vilka fördelar finns det för att digitalisera skolan?

– Våra barn är våra fördelar och vår gemensamma tro och nyfikenhet på framtiden! Att sedan koppla på modern teknik till detta kan inte bli annat än succé! Och oavsett har vi har inget val. Vi går mot en gränslös värld där öppenhet och feeldelning är a och o!

Hur tror och hur vill du att framtidens digitala skola ska se ut?

– Helt annorlunda än den som är nu. Jag vill att våra barn ska vilja skola! Jag tror vägen dit handlar snarare om att göra coola saker än att läsa om dom.

Slutligen, hur kan man på ett bra sätt inspirera andra till digitalt lärande? Tips!

– Genom att visa! Genom att testa, leka och experimentera. Genom att förstå den jag visar hur hens behov ser ut och sedan kunna se om det finns fördelar eller sätt som uppfyller dessa på ett digitalt sätt. Bädda in ordet ”digitalt” när du tänker lärande i fortsättningen, avslutar Micke.

Text: Micke Gunnarsson
Bild: Cecilia Jägenmark

FEM SNABBA:
Dator eller platta
Dator

Papper eller Whiteboard
Papper

Mail eller Social media
Social media

Läsa eller Lyssna
Lyssna

Nutid eller Framtid
Nutid, framtiden finns inte!