Vi Testar: Nya Hyundai ioniq

Karlshamn
Vi på INFO-Bladet (ska i den mån det går) ha med lokala tester i tidningen, som i detta fallet på en bil. En bil som testas, går att provköras och beställas i Karlshamns kommun.

Först ut att testas är en hybridbil, Hyundai ioniq. En av anledningarna att jag väljer denna modellen är att jag, kanske liksom många andra, inte riktigt har koll på vad en hybridbil är och hur den är att köra. Så innan jag hämtar ut en testbil på Karlshamns Autoverkstad får jag allt läsa på lite. Kortfattat och något enkelt förklarat så är Hyundais hybrid både en bensinmotor och en elektrisk motor som driver oss framåt och bakåt också för den delen. Drivbatteriet för elmotorn är ett högvoltbatteri på 270 volt. Beroende på körförhållande väljer bilens elektroniska styrsystem hur drivningen ska ske. Antingen med bensin eller elmotorn eller med bägge samtidigt. Bränsleförbrukningen sjunker när bensinmotorn går på tomgång och när bilen drivs av elmotorn. Laddning av drivbatteriet sker när bensinmotorn är igång, även när den går på tomgång. Drivbatteriet laddas också genom bromsåtervinning.

Man har ju lärt sig att innan avfärd i en okänd bil, ha kontroll på alla knappar, reglage och finesser. Fast när jag sätter mig i den lånade Hyundai ioniq får jag intala mig själv att det var en regel på mitten av 80-talet då jag själv tog körkort. Med en sådan här bil kan ju inte det gälla, då kommer jag iväg långt efter att bilhallen har stängt. I Hyundai Ioniq finns ju allt och lite till i utrustningsnivå. Miljön i kupèn känns som i en vanlig bensin eller dieselbil, jag kan inte påstå att jag får en känsla av att aha det är så här det känns att sitta i en hybridbil.

Däremot är rymdkänslan i kupèn enorm. Inuti upplevs bilen dubbelt så stor än vad man kan tro innan man kliver in. Ratten har massor av styrfunktioner till den 7 `stora skärmen som sitter centralt i bilen, den har alla funktioner som krävs och efterfrågas, antagligen mycket mer än så.

Nåväl, när jag äntligen startar bilen och sakta kör iväg, känns det ett litet ryck vilket jag då förstår är växlingen mellan bensin och elmotorerna. När jag svänger ut på E 22:an norrut slås jag ännu en gång av volymen i kupèn. det känns som jag sitter i 1:a klass på ett modernt tåg. Jag får påminna mig flertalet gånger att inte ta ögonen från vägen, men det är svårt att inte kolla in all information som man får via skärmen och den läckra instrumentbrädan. Radion har jag sänkt volymen på för att uppleva motorernas ljud och här får jag gäspa ett par gånger, som man gör när det slått lock för öronen, men nej, det hade dem inte, bilen går verkligen så här tyst. Halvvägs till Karlskrona vänder jag mot Karlshamn igen, inne i stan rör sig bilen smidigt och ibland känner man motorernas växling, men inte mycket. En viktig detalj för många är ju utrymmet i bagaget. Även här så är volymen mycket större än vad utsidan skvallrar om. Hyundai ioniq är en snygg och spännande bil som jag varmt kan rekomendera till er som är nyfikna på en hybrid bil.

Text & Bild: Magnus Kajrup

FAKTA: HYUNDAI IONIQ

Motor:
Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kompression 13,0:1. Borrning/slag 72/97 mm, cylindervolym 1 580 cm3. Max effekt 105 hk vid 5 700 r/min, max vridmoment 147 Nm vid 4 000 r/min. Elmotor 43,5 hk, och 170 nm. total effekt 141 hk och 265 nm. batterityp litiumpolymer, 28 kWh.
Kraftöverföring:
Motor fram, framhjulsdrift, 6-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ:
Skruvfjädring, Fram MacPherson fjäderben, bak multilänkaxel.
Styrning:
Kuggstång med elmotordriven servo. Vändcirkel 5,3 meter.
Bromsar:
Skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul:
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 195/65 R15.
Mått/vikt (cm/kg):
Axelavstånd 2 700, längd 4 470, bredd 1 820, höjd 1450, spårvidd f/b 1 563/1 577. Markfrigång 1 400 mm. Tjänstevikt 1 445, maxlast 500 kg. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 443-1 505 liter.
Fartresurser:
Acceleration 0-100 km/h 10,8 s, toppfart 185 km/h.
Bränsleförbrukning:
Blandad körning 3,4 l/mil. CO2 79 g/km.
Garantier:
Nybil 5 år, batteri 8 år/200 000 km