Ferehusens Däck & Reparationer ligger idylliskt på landet precis utanför Nymölla. Det är lätt att hitta längs Nymöllavägen och entrén pryds med en stor skylt.

Rickard vid entrén till din gård där verkstan finns
Rickard vid entrén till din gård där verkstan finns

Rickard Van Uden, som startade sin verkstad år 2008, kommer ursprungligen från nordvästra delen av Holland. Han kom till Sverige år 2000 tillsammans med sin fru och arbetade då med att köra timmerbilar, skogstransport. Men företaget lades ner och Rickard körde en tid lastbil åt Mixi bilskrot. Parallellt drev han sin verkstad torsdagar, fredagar och lördagar. Det blev många sena kvällar och i takt med att han fick fler och fler kunder bestämde han sig för att driva verkstan på heltid, vilket han nu gör från den 2 maj år 2008.

Rickard har alltid varit bilintresserad och har SAAB väldigt varmt om hjärtat. På gården utanför verkstan står flera olika SAAB-modeller och njuter i vårvärmen. Rickard utbildade sig som bilmekaniker i Holland och jobbade på Peugeot i många år.

Han har många kunder men än så länge klarar han av företaget själv, han tar en dag i taget och ser hur det utvecklar sig

– Den dagen jag inte klarar det själv får jag börja anställa, säjer Rickard och ler.

På verkstaden repareras bilar, det byts däck, och det görs snabbservice. Däckbyten och snabbservice gör Rickard via ”Drop In” i mån om tid. Han har nyligen investerat i nya maskiner så har man problem även med nya bilar finns all utrustning för att kunna fixa dem.

– Det är bäst att investera i nya maskiner och ny datautrustning, att köpa begagnat är inte lönt, säjer Rickard.

Varför ska man då välja Rickard att lämna sin bil hos?

– Kunderna kommer från närområdet, Bromölla, Gualöv men även från Bäckaskog. När en kund kommer för att hämta sin bil visar jag upp de trasiga bildelar som jag har bytt ut så kunden själv kan se vad jag gjort. Jag tycker det är viktigt att kunden kan se vad som varit fel och inte bara får en räkning i sin hand. Jag har en god och trygg relation med mina kunder och jag har inte haft ett enda klagomål från någon kund, avslutar Rickard som hälsar alla välkomna med sina bilproblem.

Text: Eva Lövinge

Bild: Monica Berg