Ny bild

20100622_064036_45

Uppslutningen kring Fjälkinge IF:s nya idrottsplats har överträffat alla förväntningar.
– Vi är väldigt glada och tacksamma, säger föreningens ordförande, Stefan Holmquist.
Såväl privatpersoner som företag har visat sig vara beredda att dra sitt strå till stacken. Eller planen, får man väl säga i det här sammanhanget.
I Fjälkinge IF insåg man tidigt i processen att det var oerhört viktigt att hitta ett samarbete med en större samarbetspartner, där långsiktighet var nyckelordet.
Nu är också den stora biten i pusslet på plats:
MAXI ICA Stormarknad!

Gånger två, till och med.
Maxi Bromölla och Maxi Kristianstad har gått samman och skrivit ett avtal som sträcker sig över tio år med Fjälkinge IF.
Långsiktighet som heter duga. Och självklart en stor och välkommen trygghet för FIF.
– Det är kanon! Det här är precis det vi hoppades på, säger Stefan Holmquist.
– Det tillkommer alltid kostnader i sådana här projekt, hur noga man än räknar och planerar. Nu vet vi att vi har ett ekonomiskt stöd inte bara i byggfasen utan även i en lång rad år framåt.
– Det är otroligt glädjande och vi ska göra allt vi kan för att Maxi ICA Kristianstad och Bromölla ska få så mycket som möjligt tillbaka i form av olika samarbeten.

Ligger mittemellan
Man kan väl säga att Fjälkinge IF:s geografiska läge inte var en nackdel. Samhället ligger nästan exakt mittemellan Kristianstad och Bromölla.
Ett kundupptagningsområde för båda butikerna, som dessutom redan har ett samarbete på marknadsföringssidan.
Men i grunden handlar det mer om ett synsätt och ett engagemang från de båda stormarknadernas ledningar.
Ni som hänger med i idrotten har inte kunnat undgå att notera Maxi:s närvaro i den lokala idrotten. I allt från den lilla ungdomscupen eller division VI-laget till elitverksamheten.
Maxi Stormarknads logo finns ofta där. På tröjan, på en skylt, i programbladet, i tackannonsen…
Det är egentligen inte så konstigt. ICA-handlarna i respektive butiker har ett stort idrottsintresse i allmänhet, och fotbollsintresse i synnerhet.
Och de vet av egen erfarenhet hur viktigt – och roligt – det är att jobba ideellt i en idrottsförening.
– Så är det ju, idrottsföreningarna gör ett helt fantastiskt jobb, vi försöker stödja det så mycket som vi orkar och kan, säger Fredrik Rosengren på Maxi Kristianstad.
ICA-kollegan Thomas Andersson nickar och instämmer innan Fredrik Rosengren fortsätter:

Seriöst samarbete– Sen måste jag också säga att vårt beslut om att stödja det här underlättades av att Fjälkinge IF hela tiden har uppträtt väldigt professionellt och seriöst. Det har handlat om samarbete, inte bara att vi ska pytsa in pengar.
Om nya idrottsplatsen i Fjälkinge har de samma uppfattning.
– Ett jättelyft för Fjälkinge med omnejd. För alla egentligen, både unga och gamla, säger Thomas.
– Jag skulle aldrig låta mina barn cykla själv till idrottsplatsen där den ligger i dag, på fel sida E22 med enormt tät trafik, säger Fredrik. Nu blir det IP mitt i byn, perfekt.
Thomas ler. Han har egen erfarenhet eftersom hans egna barn spelat eller spelar i Fjälkinge IF. Familjen Andersson bor ett par långa utsparkar från den nya idrottsplatsen.
Men båda ser också längre än så. De betonar nyttan för hela regionen eftersom det tillkommer en ny konstgräsplan, den blott andra i Kristianstads kommun.
– Det är bara att titta på den vintern vi hade nu när gräsplanerna blev så sena. Ska vi få utveckling på fotbollen i nordöstra Skåne så måste vi skapa förutsättningar för träning även under icke-säsong. Nu kan småklubbarna, inte minst ungdomarna, träna på konstgräs i Fjälkinge, säger Thomas Andersson.
För Fredrik Rosengren personligen kommer den möjligheten aningen för sent. Efter en lång och lustfylld ”karriär” som aktiv, mestadels i Åhus IF, har skorna hamnat på hyllan.
– Jo, åtminstone trodde jag själv att jag hade lagt av, men jag har blivit ”inringd” ett par gånger när det har saknats folk, men det är verkligen sista versen nu, säger Fredrik och skrattar.

Samarbetar kring marknadsföring
Samarbetet kring den nya idrottsplatsen i Fjälkinge blir alltså inte det första mellan Maxi ICA i Bromölla och Kristianstad.
Vad hjälps ni åt med i övrigt?
– Det är kring marknadsföringen. Annonser och direktreklam. Vi ligger så nära varandra och annonserar i samma tidningar och område så vi insåg att det var kostnadseffektivt att samarbeta, förklarar Thomas Andersson.
– Vi får även samarbeta när det gäller tillfälliga kampanjer och priser, men annars får vi inte komma överens om priser på varorna, där är kartell-lagen väldigt tydlig och vi vill inte vara ens i närheten av att tänja på de gränserna.
Den nya idrottsplatsen i Fjälkinge ska ju döpas efter huvudsponsorn, alltså Maxi ICA. Hur går det till?
– Vi kommer under juli månad att ha lådor i butikerna där man kan lämna in sina namnförslag. Det är bara att spåna ihop något fyndigt, ler Thomas Andersson, Maxi Bromölla.
– Och sen utser vi tillsammans med Fjälkinge IF en vinnare efter industrisemestern, tillägger Fredrik Rosengren, Maxi Kristianstad.
Vinnaren belönas med presentkort och äran av att ha satt namn på idrottsplatsen i Fjälkinge de närmaste tio åren.
Eller längre…
– Avtalet är skrivet på tio år, men vår avsikt är inte att namnet ska ändras när avtalstiden är slut, säger ICA-handlarna Andersson och Rosengren.
– Det låter bra, myser FIF-ordföranden Stefan Holmquist.

Peter Malm