Nya Suzuki Swift erbjuder extra allt

Fordon
Swift har hängt med sedan 1983, nu kommer den i sin senaste skepnad till Olofström och visas upp hos Stig Ericsson.

Suzuki gör prisvärda bilar som alltid håller i längder och oftast bäst i olika branschtidningar tester.

Suzuki Swift är byggd på år av succé, men det här är en helt ny bil. 120 kg lättare, ännu mer utrustning, och körglädje för fler.

Körglädjen som genomsyrar Swifts uppdaterade, sportiga design förstärks av de pigga bensinmotorerna. Välj mellan 1.0 T Boosterjet eller 1.2 Dualjet under huven. I nya Swift väljer du även mellan den mjuka och distinkta 5-stegade manuella växellådan eller den komfortabla CVT-lådan.

Du kan välja till fyrhjulsdrift och automatlåda. Nya Swift är utrustad med sex krockkuddar; främre krockkuddar för föraren och framsätespassageraren, sidokrockkuddar fram samt sidokrockgardiner för passagerarna fram och bak.

Jag tycker nya Swift utstrålar lite kaxighet med en kompakt sportig design.

En annan yttre detalj som är snyggt är de integrerade bakdörrshandtagen.

Suzuki har högt tänk i fråga om säkerhet, både autobroms och adaptiv farthållare är standard.

I nya Swift är Radar Brake Support (autobroms) och adaptiv farthållare standard. I Inclusivepaketet ingår dessutom Dual Sensor Brake Support (autobroms med fotgängaravkänning), helljusassistent samt filbytes- och trötthetsvarnare. I kombination med den nya plattformen erbjuds därmed högsta tänkbara säkerhet för förare, passagerare och medtrafikanter.

Inne i bilen dominerar en 7” pekskärm som har intertainmentsystem, som ger tillgång till telefonens appar. En klar och tydlig backkamera.

Jag upplever att stolarna och den v-formade ratten ger en behaglig körning, och som sagt känns det sportigt.

Nästan lite go-cart känsla. Jag är imponerad av innerutrymmet, det känns väldigt luftigt i kupén för en bil i den här klassen.

Vid tillfället som jag provar nya Swift är det långt till premiären. Det är väl en av anledningarna att bilen drar blickar till sig när jag sakta kör i centrala Olofström. Även lanseringspriset är tilltalande, från 129 900: – tycker jag man får mycket bil och utrustning.

Missa inte denna häftiga bil som Stig Ericsson i Olofström har premiärvisning av 23/24 september.

Text & Bild: Magnus Kajrup

Fakta: Suzuki Swift 1.2t/90 hk
Pris, från kr: 129.900:-
Säljstart: Slutet av september.
Mått, cm: L 384/B 174/H 150.
Bagagevolym, l: 265–579.
Tjänstevikt, kg: 945.
Motor: 3-cyl direktinsprutad bensinmotor med turbo. 4 vent/cyl. Volym 998 cm3. Max effekt 112 hk vid 5 500 v/min. Max vridmoment 170 Nm vid 2 000–3 500 v/min. Mildhybrid/start-stopp-system 12V.
Kraftöverföring: Tvärställd motor, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.
Prestanda: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,6 s.
Deklarerad förbrukning: 4,3 l/100 km. CO2-utsläpp: 97 g/km.
Konkurrenter: Kia Rio, VW Polo, Skoda Fabia, Citroën C3, Nissan Mic-ra, Renault Clio, Toyota Yaris.