fr.v. Marcus, André, Andreas, Pontus o Bruno.

Sölvesborg
Recycling eller som vi i Sverige säger återvinning ger vår miljö en chans att fungera bättre.
Alla som arbetar med att återvinna borde kallas hjältar. Det gäller så klart alla som återvinner sina egna produkter också. Om vi skulle kalla de som återvinner lite, för hjältar, så träff-ade jag superhjältar i Mjällby på Mixi Bilskrot. Bruno Kjellsson äger och driver företaget med sin son André Kjellson och till sin hjälp har man fyra anställda.
Som namnet berättar är verksamten inom bilskrotning och begagnade bildelar och här får man hjälp med t.ex. bil-demontering eller reservdelar.

fr.v. Bruno, André, Andreas o Pontus.

I verkstaden säljer och monterar de nya samt begagnade däck och i verkstaden erbjuder man även AC-service som kan spara kundens kostnader för dyra reparationer i framtiden. Med tanke på att man tappar 40-60gram gas om året så bör man minst vart fjärde år serva sin AC. Hos Mixi får du en certifierad service.
Bruno berättar lite om verksamheten.
-Företaget bildades 1993 och har expanderat i ett flertal omgångar. Målet är att leverera bra begagnade reservdelar genom en miljövänlig hantering. Vi är 4 anställda på företaget. Vårt mål är att serva våra kunder så väl att de alltid kan känna sig nöjda, och framledes vill återkomma.Vi har alltid ca150 bilar i lager. Vi hämtar nya bilar varje vecka med biltransportbil som lastar upp till 10 bilar varje gång. Transportbilen är utrustad med särskild lyftkran för att undvika skador vid lastning och lossning. Så kunden behöver bara ringa och boka med oss så hämtar vi bilar i Blekinge, Småland och Skåne.
Hur har branschen förändrats i dag emot förr?
-I Dag är alla certifieringar väldigt viktiga och man måste genomgå åtskilliga revisioner så man kan fortsätta i branschen. Att skrota en bil är ett miljöarbete då alla metaller, vätskor samt glas och plast ska tas omhand.
Det finns ett stort antal bilar på gården hos Mixi cirka 200 bilar som alla innebär ett värde i delar och metaller. Dessa bilar pressas efterhand som de demonterats på detaljer som folk vill köpa hela och vissa speciella metaller skiljs ifrån.
Text & Foto: Patrik Lundin