Kan man köpa motivation?

Träning
Att människan är lat är inget nytt, vad som är nytt är våra metoder till att göra någonting åt det. För trots att vi är väl medvetna om att våra kroppar behöver daglig motion och mycket liv i vardagen, så behöver vi en spark i baken för att kunna göra någonting åt det. Utan hjälp utifrån är vi ett hjälplöst fall i lathetens tecken.

Enligt Folkhälsoinstitutet blir den moderna människan allt latare. Majoriteten av alla vuxna i Sverige är fysiskt inaktiva, särskilt män. Ökningen blir dessutom allt större, istället för att vända. Gymmen gapar tomma trots otaliga löften om en förändring inför det nya året, och löpskorna står oanvända i hallen.

Varför har vi då blivit så lata på senare tid? Det finns ju teorier om att den elektroniska revolutionen vi befinner oss i och de sociala medierna, som är allt annat än sociala, tar vår motivation och omvandlar den till lathet. Med hjälp av den tekniska hjälpen får vi all världens nyheter utan att ens behöva lämna hemmet och hämta tidningen, kan delta i flera evenemang utan att faktiskt dyka upp, pratar med folk från hela världen utan att ens öppna munnen och når ut till miljontals människor med några få tryck på tangentbordet.

Det är ju så smidigt, är det enkelt att tycka. Det underlättar vardagen och ersätter saker vi annars inte hade klarat oss utan. Men hur påverkar det oss egentligen? Jo, det gör oss bekväma och omotiverade till att träna, enligt flertal studier. Barn och ungdomar växer upp i en generation där elektroniska prylar ersätter leksaker och ständig internetuppkoppling är en självklarhet.

Vi blir socialt handikappade och allmänbildningen sjunker i takt med att det blir allt enklare att kolla upp all nödvändig fakta via Internet, tror historieläraren Sture Lindholm i Ekenäs, som redan märkt stor skillnad på sina elever. Sture har varit gymnasielärare i många år och efter att skolan nu gett ut skoldatorer till alla sina elever har hans jämförelser visat stora skillnader.  Han tror att de unga snart kommer att glömma bort hur man använder penna och papper. Det brittiska rekryteringsföretaget Adecco har kommit fram till att den här utvecklingen förstör barndomen, och kanske till och med repar framtiden för de unga. De menar att unga saknar grundläggande kunskaper, och blir socialt isolerade.

Ändå är den senaste nyheten att den bekväma människan ska bli motiverad med hjälp av elektroniken, som annars alltid setts som något som gör oss lata. Vi använder ju elektroniken till det mesta, och nu ska vi även kunna använda den till att bli hälsosamma. Sidor på internet, så som FunBeat och iForm, uppmanar oss till att dela med oss av våra träningar virtuellt för att vilja bli bättre än våra kompisar och appar tillåter oss att synka våra pass så att vi inte ens behöver koppla ifrån oss från internet när vi kastar oss ut i terrängspåret.

Det senaste tillskottet och årets julklapp 2014 – Fitbit – är ett litet aktivitetsarmband av elastomer, som redan ersatt pulsklockan. Fitbits snygga och enkla design fångar ögats intresse, och låter oss sedan lockas av dess oändliga finesser. Armbandet ska bäras hela tiden, och synkar alla våra rörelser, som sedan omvandlas till information i mobilappen. Fitbit fungerar som en GPS, pulsklocka, alarm, kostrådgivare, RunKeeper, och den mäter till och med av hur mycket och hur bra man sover. Syftet med Fitbit är alltså att ge oss motivation till vardaglig aktivitet. Vi ska vilja utmana oss själva till att röra på oss och säga nej till latheten. Om det fungerar är oklart, men att Fitbit redan blivit en storsäljare är ett faktum.

Kan man verkligen köpa motivation i elektronisk form då? Blir man en ny och sundare människa med ett enkelt köp under tusenlappen? Nej, det må vara en hjälp på traven men det går inte att vända en människas livsstil helt genom ett armband som ska revolutionera vardagslivet. För att något sådant ska fungera krävs det en drivkraft från den enskilda individen, inte från försäljaren.

Mycket kan vi köpa till oss, men inte motivation. Den måste vi finna inifrån oss själva, inte från butikskedjorna. Vi behöver inte spendera tusentals kronor på moderiktiga träningskläder, de mest välutrustade löpskorna i affären eller de mest högteknologiska armbanden – det räcker med att själv bestämma sig för en förändring och motivera sig själv.

Text & Bild: Olivia Sjöberg ES13 ME, Furulundskolan