Mathias kundansvarig på Langate

Langate
Mathias Andersson Kundansvarig, Martin Blomqvist VD/ägare och Jörgen Hjärtenflo It-arkitekt/ägare visar en del av det nya supportsystemet som man erbjuder. Foto: Patrik Lundin

Sölvesborg
Efter 28 år på samma arbetsplats och senast som kontorschef antar Mathias Andersson en utmaning som kundansvarig på det lokala och samtidigt nationella företaget Langate.

I en fräsch kontorslokal ovanpå Sydställningars kontor finns ett spännande företag som arbetar med kundlösningar inom data, IT säkerhet och pålitliga system. Här ges kunden en egen
möjlighet att få trygghet och många gånger ett effektivare sätt att arbete genom
kundanpassade datasystem.

Martin Blomqvist är It konsulten som startade eget 2006 efter att arbetat i flera år med samma uppgifter i ett stort företag. Det som skiljer oss och andra är vårt sätt att arbeta med kunden. Det var sedan länge en stor dröm att starta eget för Martin men då ville jag göra det på mitt sätt fortsätter han.

Efter de sex första månaderna var han tvungen att anställa för att hinna med och så har det fortsatt, nu är vi 12 anställda här, säger Martin.

Sist i raden är Mathias Andersson som är något av en lokal kändis med sina år inom olika nätverk. Han har setts både på scen och vid sidan av scen.

Martin berättar om tankarna med att handplocka en kille som Mattias. Han var en av de fyra mest meriterade som sökte tjänsten. Att vi valde rätt kände vi med en gång, det liksom klickade ganska direkt.

Det är en strategisk satsning på att knyta till oss fler kunder som vi gör nu. Vi har mycket bra ideer för kunderna och med kundens önskelista och vår kompetenta personal sparar kunderna mycket onödigt arbete. Att inte behöva bry sig om uppdateringar, säkerhetshål och andra löpande knepigheter ger kunden en trygghet och kan då satsa på det de är bra på.

Vad kan man då hjälpa kunden med specifikt?

Först analyserar man kundens behov och vad kunden vill ha hjälp med, det är här som Mathias kommer in i bilden.

Ofta pratar vi tekniker ett lite väl tekniskt språk och nu kan vi få en mer nyanserad diskussion. Så vi ser Mathias som länken mellan våra tekniker och kunden.

Mathias
Mathias utmaning består i att hjälpa företag och
organisationer att förenkla och säkra upp
sina verksamheter.

Vidare kan man på Langate ta fram datorer, skärmar och server, koppla samman det till ett högeffektivt datanätverk samt köra löpande backup av allt arbete.
De erbjuder program som skräddarsys till kontor, butik eller hantverksföretaget för att minska det tråkiga administrativa arbetet som självklart ger en tidsbesparing. I många fall behövs utbildning som man skräddarsyr till kund.

All utveckling sker i samarbete med kunden som är med i processen tills hen är nöjd.

Är man några fler anställda el inte vill ha en egen intern avdelning med IT-support så kan man anlita Langate. Då får man en egen IT avdelning bara ett telefonsamtal bort.
INFO-Bladet önskar Mathias lycka till på sin nya arbetsplats.

Text & Bild: Patrik Lundin