Från Monica Yasmins målning ”Up to the surface”.
Under årets kulturkalas i Sölvesborg i f.d. Livlokalen på Stortorget ställde respektive konstnär ut sin fria samtidskonst utan ett gemensamt hemspråk.
Christel Persson, Monica Yasmin Lindqvist, Alexandra Melander, Desirée Forsman, Gerd Hector och Christina Eneström från SKKS – Sölvesborgs kvinnliga konstsällskap. Och inbjöd till kulturens oändliga möjligheter till nya samtal.
Det första som väckte mitt intresse var två uppfällda fysiska paraplyer i regnbågens färger längst bort i lokalen. Det visade sig vara rekvisitan som Christel Persson har använt till sina svartvita konstfotografier för att gestalta de homo-sexuellas rättigheter. Det var aktivisten Gilbert Parker som första gången 1978 använde regnbågsfärgerna som symbol. Konstsällskapet skänkte i regn-bågens tecken tio procent av intäkterna i år till Pride-gruppen i Sölvesborg.
I närheten av fotografierna ställde Monica Yasmin ut sina sinnesstämningar. En konstnär som utvecklas oerhört snabbt sedan hon gick på konstlinjen på Folkhögskolan i Bräkne-
Hoby. Även om hon redan då med sitt starka personliga måleri utmärkte sig. Ett bra exempel på hennes måleri är olje-målningen ”Up to the surface”. Med sina känslor och genuina förmåga målar Monica ett stort hav, en organisk komposition med skulpturala strukturer.
Under ytan ser vi en person som orkar simma mot vågorna till framtiden. Trots alla hinder.
Alexandra Melander med sina starka färgglada kvinnoporträtt speglar spontanitet och kreativ glädje, som så ofta kritiserar den patriarkala samtiden. Uppvisade även två svartvita bilder av akryl där en av titlarna klargör hennes tankar ”Han trodde han var stor”. Har nu också börjat måla porträtt i akvarell, via ett nytt persongalleri av existenser. Nästan helt utan filter uppvisar personerna ett större känslo-register av utsatthet, när man ser deras ömkansvärda kroppsliga och andliga nakna skröplighet, i magnetiskt gripande bilder.
Desirée Forsman jobbar vidare med att gestalta rumsliga djup i sina bilder, här utan horisont-linjer och mystiska stegar, men med lager av olika bilder – former. Vilka förstärks av att hon använder ett fåtal färger som kontrast mot varandra. Egensinniga färger som var för sig ger en speciell monetär karaktär över hennes bilder som ”Livsvilja” eller målningen ”Sinnesro”. Den senare blir till ett slags uppvaknande, men ändå stillsamt meditativ och obunden till tid och rum.
Gerd Hector har i många år ägnat sig mer eller mindre åt sagobetonade och surrealistiska målningar i akryl och en blandteknik som kallas bildemulsion. Den färdiga bilden består av att hon blandar akrylmålningar med tusch och krakeleringsvätska. Idag har Gerd omformulerat tekniken med att oftare fota av objekt som stenmurar och hus och sätter ihop sina olika bilder av akryl i Photoshop på ett eget önskvärt sätt. På canvasdukar kommer det ut nya naturmagiska koloristiska bilder, ibland med en mer allvarlig underton som ”Flykten”.
Slutligen formgivaren Christina Eneström, känd för sina professionellt utförda vardagsnära konst- och bruksföremål i lera, som ställde ut sina fantasifåglar, genombrutna äggformer med olika vackra mönster och blå-färgade skålar vilka alla är en fröjd för ögat. Man känner alltid av en bris av hav, natur och ursprung i hennes objekt och hur skönt det är att få chansen att leva.
Vi får verkligen hoppas att Sölvesborgs kommun fortsättningsvis kommer
arrangera fler färgglada kultur-kalas. För alla dessa duktiga spännande konstnärer är en stor tillgång till Sölvesborg och hela Blekinge. Och då har jag inte skrivit om de bildskapare som också borde uppmärksammas, vilka ställde ut sina alster på Tjuven i innerhamnens silos. Konstnären Sofia de la Fuente var ansvarig arrangör där och ställde ut själv med en video-installation.
Text: Richard Wanglert
Bild: Monica Yasmins målning ”Up to the surface”.