Här poleras en bil som kunden beställt rekonditionering på.

Hassan Abdulazi tröttnade på orten han drev sin firma i och tog bilen och körde söderut för att hitta ett nytt ställe att etablera sig på. Han svängde först när han såg skylten Vinslöv.

– Jag körde direkt till höger och kom ner till byn, väl där körde jag runt för att se vilka möjligheter det fanns i Vinslöv, berättar Hassan.

Hassan Abdulazi.

– Jag blev stormförtjust med en gång så det var inte frågan om jag skulle till Vinslöv utan var jag skulle hitta lokal. Efter ett tag såg våra nuvarande lokaler och försökte ta reda på vem som ägde den. Jag pratade med förbigående folk från Vinslöv om de visste, till slut fick jag lyckligtvis tag på ägaren som är Erik Gustafsson. Utan att tveka var Erik med på noterna och tyckte det var kul att vi valt Vinslöv. Han har lagt ner jätte mycket på att få lokalerna och fasaden jättefina stöttat oss med tips och råd.

– Det är många som säger att det är ett jättelyft för hela omrdet fortsätter Hassan, som är en sann entreprenör. Han kom som asylflykting till Sverige och Blekinge för fem år sedan, efter två år startade han företag inom olika branscher bl.a frisör och sedan biltvätt. Jag gillar att hålla igång, jobba mycket men framförallt att hjälpa våra kunder. Bilen är mycket viktig för många som vill vårda den på ett bra sätt, och rengöringsbehandling både insida som utsida ger bilen längre livslängd och värdet stabiliseras, säger Hassan.

– Vinslövs Biltvätt har tagits emot med öppna armar i byn och under tiden vi står och pratar hör jag kunder som hämtar sina bilar vara jättenöjda. En säger att nu behöver jag inte byta bil på länge medan en annan utbrister, min bil ser ju helt ny ut.

Det syns att personalen trivs med sina uppgifter.

– I början var Vinslövsborna lite svåra och inte så tillmötesgående, det kan jag erkänna men nu är det en fantastisk stämning och jag har fått fler vänner i mina kunder än jag fått under mina övriga år i Sverige, säger Hassan glatt och kan inte nog bedyra hur mycket han trivs i byn och inte minst med kunderna.

– Det ska inte bara vara att lämna in sin bil här, utan kunden ska känna att den får bästa service och få en aha-känsla när man hämtar den. Det är mycket viktigt för mig och personalen att kunderna känner sig väl mottagna.

– Tvätten har ett stort utbud. Från en enklare utsidestvätt till avancerade rekonditioneringar. Allt material vi använder kommer från Autosmart och håller alla miljökrav som krävs, avslutar Hassan.

Text & Bild: Magnus Kajrup

Föregående artikel”Dagg-patrullen” gästade Carlskrona Gk
Nästa artikelÅrets AIR1-stipendiat på Ifö Center är utsedd