Det är tre gånger så stor risk att man blir påkörd och dödad av en bil i mörker än i dagsljus, och risken ökar redan i skymningen. Att se till att ha på sig ordentliga reflexer är ett enkelt och billigt sätt att minska risken.

Utan reflexer och i mörka kläder på sig när man är ute i mörkret syns man inte för en bil med halvljuset påslaget förrän den är 20-30 meter ifrån en. Med reflexer syns man på ungefär 125 meters håll och då har föraren god tid på sig att sakta in.

Tips: När det snöar eller regnar syns man sämre. Reflexerna syns bäst om de placeras långt ned på benen och armarna.

Gatubelysning garanterar inte att man syns. De flesta mörkerolyckor där fotgängare dödas eller skadas sker i tättbebyggda områden där gatubelysningen är tänd. Gatubelysning gör att man ser men innebär inte att man syns.

Människans ögon har svårt för att urskilja kontraster i mörker, även på belysta gator. Därför behöver man ha reflexer för att upptäckas av bilförare och busschaufförer.

Tips: När vägbanan är blöt blir den mörkare och då minskar gatubelysningens effekt.

Precis lika viktigt att synas när man rör sig till fots är det att synas när man cyklar. Cyklar man när det är mörkt måste cykeln enligt lag ha både belysning och reflexer. Reflexen fram ska vara vit och bak ska vara röd. Reflexerna åt sidorna ska vara orangegula eller vita. Cykellampan ska vara riktad framåt och ge ett fast vitt eller gult ljus. Baklampan ska ge ett rött ljus.

Tips: Reflexer håller inte hur länge som helst. Normal livslängd för en reflex är ungefär 3 år. Gör en enkel kontroll för att se om en reflex fortfarande fungerar.

1. Häng upp den gamla reflexen och en ny reflex i ett mörkt rum.
2. Lys på reflexerna med en ficklampa på minst 4 meters avstånd.
3. Om den gamla syns märkbart sämre än den nya ska den slängas.

Föregående artikelHärligt ”go” i ”Dagg-Patrullens” morgongolf
Nästa artikel20-årsjubileum för Södra Sveriges största belysningsvaruhus!