Marcus Bertilsson balanserar en fjäder på näsan

Svängsta
Möllegårdens skola i Svängsta årskurs 1–3 har haft cirkustema där de genom Skapande skola fick möjlighet att finansiera projektet.
Skapande skola är ett statsbidrag som man kan söka där man kan stärka elevers rätt till möten med kulturlivet. Emma Olsson som är lärare i årskurs 3 berättar att de hela veckan haft cirkustema i både sagor, musik, böcker och matte samt jippo på lågstadiet. De ville även få in rörelse och anlitade cirkuspedagogen Marcus Bertilsson som hade lektioner i medborgarhuset tillsammans med barnen där de fick prova på olika aktiviteter. Emma Olsson berättar att de är väldigt positiva till cirkusskolan för att det är något nytt som inte tillhör verksamheten och alla har lärt sig något. En cirkuslektion började med uppvärmning med hjälp av ärtpåsar. Eleverna ställde sig i en ring och kastade en ärtpåse mellan sig. Det var även en minneslek för man skulle komma ihåg vem man kastade ärtpåsen till. Andra omgången skulle man kasta till exakt samma person som förra omgången men med snabbare tempo. Flera ärtpåsar tillkom i leken så att det blev fullt fokus och lite stressigt. Sedan blev det samarbetsövningar där man två och två skulle jonglera saker mellan varandra men hela tiden med en tvist såsom klappa händerna, lägga ärtpåsen på foten eller kast under benet. Det anordnades flera stationer där man kunde prova på olika cirkusaktiviteter. Det var poi, pinnar, tallrikar, balansövning med fjäder och

Barnen tycker att det är roligt med cirkusövningar

jongleringsdukar. – Det är bra att man vågar att prova för det är då man lär sig nya saker, säger Marcus till barnen. I slutet av lektionen blir det samling igen där Marcus Bertilsson trollar för barnen. Barnen vill veta hur han gjorde. – En trollkarl får inte avslöja sina hemligheter. Jag kan lära er allt förutom trolleri, säger Marcus Bertilsson. Marcus Bertilsson gick i ungdomscirkus som ung och ville fortsätta att arbeta med cirkus när han blev vuxen. Så då blev han cirkuspedagog där han har möjlighet att åka runt till olika skolor. Cirkusskola kan gynna eleverna genom att stärka deras färdigheter och att det skapar en Vi känsla, berättar Marcus. På skolcirkus.se kan man läsa mer om Marcus arbete som cirkuspedagog.
När lektionen var slut hörde jag Emma säga till Marcus: – Det har varit små saker som har känts stort.
Text & Foto: Veronica Palmgren