Love Melander på sitt ordinarie jobb Nya Café Fenix i Kristianstad

Det lokala rockbandet drog igång år 2000.

– Jag vet egentligen inte varför vi heter Artmade, det var Per som sa att han alltid velat ha ett band som hette något med art och så blev det så, säger Love Melander, sångare i Artmade.

Nu, 11 år senare, har bandet officiellt släppt 7 album och gjort ett antal konserter runt om i Sverige. Men det är inte bara i Sverige de har spelat.

– Den bästa spelningen gjorde vi i Norge. För att en spelning ska bli bra måste helheten fungera. Ett bra arrangemang och bemötande runt omkring själva spelningen är viktigt för oss, säger Love.

Bandets manager Carl Bruce håller med om att Norgespelningen var bland de roligaste men tillägger även att spelningarna under Kristianstadsdagarna på Stora torg tillhör det maffigaste de har gjort.

– I år låg extra mycket planering bakom den stora spelningen som fick avsluta Kristianstadsdagarna eftersom vi i samband med den även släppte skivan ”This was us when you were young”. Det krävdes en hel del arbete, vi har egna ljud- och ljustekniker med oss för att få allt precis så som vi vill ha det, berättar Carl.

500 exemplar av ”This was us when you were young” har tryckts upp, men den största delen av försäljningen sker digitalt via bland annat iTunes. Carl tror att det beror på att man på iTunes kan köpa enstaka låtar och därmed välja ut sina favoriter. Den fysiska skivförsäljningen är egentligen bara en liten del av den totala försäljningen.

– Mycket av jobbet jag gör handlar om att visa att vi finns och sprida Artmades musik. Jag skickar ut en hel del skivor till tidningar för att få recensioner. Det är svårt att synas i musikbranschen idag så därför får man lägga ner mycket kraft så att folk får upp ögonen för oss, säger Carl.

Artmades musik har varit med i reklamfilmer, bland annat på Discovery. Det senaste är en HTC-reklam. Audiosocket i USA som använt Artmades låtar som reklammusik flaggar för att det är något mer på gång inom kort, men vad vet inte bandet ännu.

– Något vi också har på gång nu är en Tysklandslansering via bokningsbolaget BENDIT. I framtiden hoppas vi på att få spela mer i Tyskland. Mängden arbete går upp och ner, antingen är det väldigt mycket eller näst intill inget alls. Det hade varit bättre om det hade varit någorlunda jämt flöde hela tiden, men så är det sällan. Precis efter att ett album släppts får man mycket uppmärksamhet, men det dör ut ganska fort. Artmade har gjort ett par musikvideos vilket höll skivan ”1614” vid liv i två år. Kanske blir det någon musikvideo till den nya skivan också, det är inte riktigt klart ännu, berättar Carl.

Bandmedlemmarna håller inte på med musiken på heltid. Love äger och driver även ett café, Nya Café Fenix, i centrala Kristianstad. Jon Möller som spelar trummor arbetar som ljudtekniker på teatern, Per Trobäck som spelar gitarr är studerandeassistent på Riksgymnasiet och Axel Paulsson som spelar bas arbetar som lärare.

Carl och Love är eniga om vilka låtar de tycker är bäst. ”Follow” hamnar högt upp på listan för de båda, men Carl tycker ”Leave it all behind” kommer tätt efter.

Det verkar som att det går väldigt bra för Artmade, de har släppt många album på kort tid och de är höjdpunkten som drar mest folk på Kristianstadsdagarna. Men allt kan ju inte ha fungerat problemfritt?

– Vi har varit ganska skonade från problem och det är nog för att vi varit väldigt seriösa från början. Vid spelningar har vi alltid med oss extra gitarrer ifall någon sträng skulle gå av. Vi har till och med extra förstärkare för att vi ska vara säkra på att allt ska fungera genom hela spelningen. Det enda som gått fel är en ljudinspelning vi försökt göra på Stora torg. Tre gånger har vi försökt utan att lyckas. Det förföljer oss, säger Love.

Text: Alice Barnholdt, Emma Jönsson

Bild: Ingela Sandberg