homestyling-fore
Före

Ska du sälja din bostad då är det kanske dags för en homemakeover eller en homestyling som kanske är det mest använda begreppet.
För visst lämnar väl de flesta in sin bil på en bilfirma som du betalar för att få det bästa resultat inför försäljningen? Inte minst lika viktigt är det när du ska sälja din bostad.

homestyling-efter
Efter

Kostnaden för att anlita en stylist inför försäjning får du igen på samma sätt som när du säljer din bil, skillnaden är bara den att en homestyling är avdragsgill vid försäljning.

Många blir rädda för ordet stylist/inredare och tror att det måste kosta en förmögenhet att få hjälp på traven i sitt hem.

Homestyling handlar om att lyfta fram och presentera bostadens främsta sidor, samt att visa dess möjligheter. Många kan inte själv bilda sig en egen uppfattning när de går på en visning om ett boende känns rörigt och är omgivet av för många personliga prylar.
Lågkonjunkturen och det ökade intresset för miljön har banat väg för att denna trend med homestyling kommer att ligga helt rätt i tiden år 2010.
Både inför försäljning men även vid fast boende.

Vi behöver inte konsumera nya prylar hela tiden utan kan behålla det befintliga i sin helhet och istället tillföra små medel som tex textiler och småprylar.
Det behöver absolut inte alltid betyda att man måste måla om eller renovera, med små enkla medel kan man förändra och förnya. Dessutom brukar köparen oftast vilja sätta sin egen prägel på bostaden
Enkla medel kan vara att byta ut omaka krukor till samma färg eller att lägga matchande kuddar i soffan och nya  gardiner är ett av de enklaste sätten att förnya hemmet
Flytta om på möblerna kan också skapa känslan av en ny miljö, en befintlig möbel på en ny plats kan få rummet att kännas större. Ett överkast och lite prydnadskuddar kan få  sovrummet att kännas rent och ombonat.

Homestyling innebär en process där man skalar bort och lägger till. Man tar bort en del av den personliga känslan och skapar en neutral och säljande miljö så att man gynnar så många olika köpare som möjligt.
Att sälja ett tomt objekt kan kännas kallt och opersonligt.
Tillför man lite småmöbler och annat skapar man genast en annan sorts värme.
Inte minst på bilderna som ska fånga kundens första intresse bland många andra objekt på nätet eller i tidningar.
Med friska ögon och utan känslomässiga band till vaje sak är det ofta lättare att välja bort saker och möbler som skymmer lägenhetens potential och på så sätt med små medel tilföra en ro för ögat som underlättar för köparen. Det hjälper My Style dig med.

Några tips:

o Packa ner så mycket prylar som möjligt. Behåll hellre för lite än för mycket.
Utan att det för den sakens skull känns streilt och obebott.

o Plocka bort allt onödigt personligt. Köparen behöver inte se vare sig tandkrämstub, tvål,   disktrasor eller smutstvätt, men det ska ändå kännas att någon bor där.

o Skapa symmetri med matchande färger på till exempel krukor och kuddar.

o Försök att skapa en helhetskänsla genom hela bostaden.

o Färska blommor och ljus förstärker stämningen.

o Dölj fula sladdar och annat som syns på bilderna framförallt.

o Vad vill du ska framhävas i just din bostad?

o En homemakeover kan göra stor nytta även i ett sk fast boende utan att man flyttar.

Det är lätt att bli att man blir hemmablind och har svårt för att se hur man med enkla medel kan förändra och förnya utan att det behöver kosta en förmögenhet.

Föregående artikelGummi i alla Dimensioner
Nästa artikelVi söker Sommarlovsentreprenörer …