Bromölla
Tommys bil i Bromölla -Mekonomen satsar på ny teknik.

Magnus Lindelöv som är innehavare av bilverkstaden Tommys Bil – Mekonomen har sen i höstas haft möjligheten att utbilda sig och personalen på ett par olika maskiner som man även investerat i. Totalt är det en investering på cirka en halv miljon som företaget gjort.

Eftersom bilar i mycket större utsträckning använder databoxar och i den har man olika program som styr bilens olika system, självklart behöver man uppdatera programmen så bilen tex. tar mindre bensin.
Nu kan man lätt tro att det är nya moderna bilar som har databoxar. Nej så är det inte utan även bilar från 80-talet har databoxar. Har du en dator från 80-90-talet så vet man att mycket hänt. Samma sak med din bil.

Vad är så viktigt med denna investering frågade vi Magnus.
– För att hänga med i utvecklingen och kunna ge en komplett service till våra kunder.

Kan du ge ett exempel på när den är användbar?
– Ja självklart alltid i vår dagliga verksamhet. Det skulle kunna vara så att vi byter ut eller justerar ljusen på en modern bil. Då behöver vi vårt system för att återställa det programmet innan vi kan justera in ljuset. Gör man inte det riskerar man få följdkostnader för flera tusentals kronor.

Lasse som är kundmottagare på Tommys bil fortsätter:
– Vi använder den även vid service för att se om kundens bil kan optimeras, nymontering av dragkrok mm för komponentaktivering.

– Optimering av hästkrafter och vridmoment sk trimning av mjukvaran kan ge minskad bensinförbrukning med cirka 10% vid normal körning. Viktigt är kanske att förtydliga att vi i dag kan ta hand om de flesta bilmärken som BMW, Volvo, VAG ( Vw, Skoda, Seat, Audi) Mercedes med vår utrustning.

Magnus berättar även att man numera har utbildning och utrustning för att ge service och reparera klimatanläggningar i bilar. Här har man också investerat i en riktigt miljövänlig maskin.
– Vi kan hjälpa till att göra en ac / klimator optimal. Har ni blivit av med gas i systemet undersöker vi det och tömmer ut gasen som hamnar i vår behållare för analys och sen lagar man läckan. Därefter skickas gas in igen och då är systemet fyllt utan att några mer utsläpp av gas skett. Gasen kontrolleras och renas för återanvändning.

Fakta: Magnus köpte Tommys Bil och gick in i samarbetet med Mekonomen. Tommys bil certifierade sig för att kunna åtgärda tvåor från bilbesiktningen och kunna göra egenkontroll sk släcka tvåor. Nu satsar man på datateknik och AC/klimatarbete.

Text & bild Patrik LundinMagnus och Lasse optimerar en BMW som  önskar fler hästkrafter.