F,v. Malin Andersson, Christel Andersson, Bengt Lassgård, Björn Engqvist

De flesta hässleholmare känner till Toni Lee, detta kända och lokala företag som banade väg rejält internationellt tack vare sin stora kollektion av yrkeskläder som de skeppade jorden runt.

Toni Lee är beläget på Smedjegatan 16-20 och har funnits där sen 2001, men från första början så startades företaget upp av Elly och Bertil Jönsson på Frykholmsgatan i en lägenhet med 3 anställda.

1949 var Toni Lee det första företaget i Europa som tillverkade skyddsrockar i nylon, vilket röjde vägen för företaget.  1955 anställde de sin egen säljkår och 1961 så togs fabriken i bruk. Den hade en byggkostnad på 1 miljon.

1966 var Toni Lees omsättning 3,5 miljoner och 1976 var den 15 miljoner. 1986 så utökades fabriken med ytterligare 750 kvm och ett par år senare var omsättningen uppe i 48 miljoner kronor. År 2000 köptes Toni Lee av Textilgrossisten i Stenungssund och 2001 flyttade företaget till nuvarande lokaler och struktureras senare om till en ren grossistverksamhet.

I dagsläget så har Toni Lee i Hässleholm 7 stycken anställda och just lokalerna i Hässleholm används som order och administrationsdel, moderbolaget är dock beläget i Stenungsund där de också har sitt nya stora lager på 5000 kvm. Toni Lee i Hässleholm har emellanåt utförsäljning på sina utgående modeller för att göra plats till nytt och det är verkligen värt att vara på plats på deras outlet, då man kan göra rejäla fynd.

Hårda satsningar har även gjorts av företaget i bl.a. produktplaceringar och mässor. Man kan t.ex. se Toni Lees kläder i ”Sveriges Fulaste Hem”, ”Kontoret” och nu ska även kläderna synas i ”Farmen”. Där kommer de även att vara med på hemsidan som en klickbar länk. Mässorna som både har besökts och som ska besökas i framtiden är Modbygg, Gastronord, PR Promotion, Easy Fares Scandinavia och Aktiva. Mycket av detta är för att företaget ska komma framåt och för att personalen ska få bästa möjliga input.

Något som även är nytt är att de har fått in Beckum Workwear, yrkeskläder i jeansmodell för den yngre generationen och som väckt mycket uppmärksamhet, eftersom dessa yrkeskläder fungerar bra både på arbete och privat.

Företaget räknar med en ökning på 20-30% i år och givetvis en ännu större ökning i framtiden. Ett större utbud av varumärken kommer att finnas till hands och de hoppas även på att nå ut mer lokalt. En samarbetspartner eftersöks även i Hässleholm så att de kan fortsätta hålla uppe sitt goda utbud av varumärken.

Text och bild: Linda Liljegren